داشبوردهای مدیریتی

داشبوردهای مدیریتی که به آنها داشبورد استراتژیک (Strategic Dashboard) نیز میگویند، یک رابط گرافیکی با استفاده از دادههای زمان واقعی است. داشتن این اطلاعات به مدیران این امکان را میدهد تا تصویری کلان از جایگاه سازمان در برابر معیارهای مهم به دست آورند، فرصتهای گسترش پروژه را شناسایی کرده و در مواردی که نیاز به پیشرفت دارند، موانع را بهدرستی ببینند.این داشبوردها، شمارهها، شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) و بعضی اوقات کارتهای امتیاز عملکرد را در یک صفحه منسجم و مرتب میکنند که برای مدیران پروژه و مدیران سطح ارشد طراحی شده است. رابط کاربری قابل تنظیم این داشبوردها، باید بتواند دادههای زمان واقعی را از چندین منبع مانند نرمافزار حسابداری، سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، سیستم ایمیل یا برنامه تجزیهوتحلیل وبسایت بیرون بکشد.
سه معیار اصلی
- آنها باید مستقیما با اهداف سازمان ارتباط داشته باشند.
- آنها باید کمّی باشند.
- KPIها باید مستقیما با اندازهگیری موفقیت سازمان مرتبط باشند.
استفاده از داشبورد بهعنوان راهی برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک و تاکتیکی مؤثر در برابر فشارهای رقابتی روزافزون در جهان، رو به افزایش است و شواهدی وجود دارد که نشان میدهد استفاده از داشبورد تصویری تفاوت بسیاری در کار ما ایجاد میکند. برای نمونه، گروه آبردین در یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ دریافت که مدیرانی که از تجزیهوتحلیل بصری استفاده میکنند، تقریبا ۳۰٪ بیشتر احتمال دارد که اطلاعات را برای پشتیبانی از تصمیمات خود بهموقع بیابند، در حالی که مدیران دیگر سازمانها فقط گزارش یا داشبورد را مدیریت کردهاند.
ویژگیهای مهم داشبورد مدیریتی
برجستهترین نشانهها و سیگنالهای هوشمند کسبوکار برای استفاده بیشتر از داشبورد چیست؟ ویژگیهایی که باید جستجو کنید عبارتند از:
۱– ویژگیهای بصری
- سفارشیسازی:
شما باید بتوانید به دادههای موردنظر خود دسترسی پیدا کرده و آنها را به روشی مشاهده کنید که برایتان منطقی باشد. کاربران باید بتوانند آنچه را که مشاهده میکنند، سفارشی نمایند.
- رابط کشیدن و رهاکردن (Drag-and-Drop Interface):
میتوانید عناصری از داشبوردی را که میخواهید مشاهده کنید انتخاب کرده و با رابط کشیدن و رهاکردن، آنها را در مکان موردنظر خود در صفحه قرار دهید. این روش همچنین راهی برای افزودن ابزارکهای داشبورد جهت آوردن دادههای بیشتر است. این روشی ساده و آسان برای تأمین نیازهای خاص شماست.
- انتخاب رنگ و قلم:
داشبورد را با توانایی انتخاب رنگ و قلم از نظر بصری جذابتر کنید. این انعطافپذیری برای شرکتهایی که میخواهند از برخی دادهها بهعنوان ابزاری برای فروش استفاده کنند، بسیار مناسب است. برخی از آنها دوست دارند رنگ و سبک آن با برندشان مطابقت داشته باشد.
- مؤلفههای گرافیکی داشبورد:
گزینههای زیادی برای نمایش دادهها فراتر از نمودار معمول یا نمودار گرافیکی در دسترس است. برخی از گزینههای گرافیکی شامل سرعتسنج، نمودار مساحت و خط، نمودار نقطهای، محوری و نمودار تعاملی هستند.
۲– زیرساختها و ویژگیهای بسترهای نرمافزاری
- مبتنی بر فضای ابری:
نصب و نگهداری داشبورد مبتنی بر فضای ابر آسانتر است. چنین داشبوردی در هر زمان و هر مکان در چندین دستگاه قابلدسترسی خواهد بود. وقتی در حال تجزیهوتحلیل وبسایتها و برنامههای بازاریابی آنلاین هستید، ممکن است بسیاری از دادهها از قبل در فضای ابری قرار داشته باشند. با وجود این داشبوردهای مبتنی بر ابر، محدودیت ذخیرهسازی ندارند.
- پشتیبانی از بسترهای نرمافزاری:
اگر نرمافزار داشبورد مبتنی بر وب را دریافت نمیکنید، باید مطمئن شوید که این نرمافزار در رایانههایی که هماکنون از آنها استفاده میکنید اعم از ویندوز، Unix یا مک کار میکند.
- گزینههای موبایل:
بسیاری از گزینههای نرمافزار داشبورد دارای نسخه موبایل هستند که به شما امکان میدهد دادهها را در تبلت یا تلفنهای هوشمند مشاهده کنید. اگر این مسئله برای شما مهم است، مطمئن شوید دادههای که میخواهید مشاهده کنید در قالب تلفن همراه موجود میباشد. اگر برنامه موبایلی وجود ندارد اما یک راهحل مبتنی بر وب در اختیار باشد، همچنان میتوانید به داشبورد دسترسی پیدا کنید.
۳– ویژگیهای داده
این فرایند اطلاعات را از چندین منبع داده استخراج کرده و آنها را محدود میکند تا فقط دادههای مفید نمایش داده شوند. ترکیب دادهها برای یافتن ارتباط بین مجموعه دادههای مختلف مفید است.
دیدگاهتان را بنویسید